«Vi har bygd
opp en av de beste lavlønnssektorene i Europa.» (Gerhard Schröder)
I
det krisepolitiske nyhetsbildet blir Tyskland ofte framholdt som rollemodellen,
den alle land burde kopiere raskest mulig. Tysk eksport slår alle rekorder og arbeidsløsheten
er lavere enn noen gang etter at muren falt.
Men det motsatte synet fins også:
at tysk politikk må bære et hovedansvar for den kuttpolitikken som rundt om i
EU har kasta millioner ut av arbeidslivet og inn i en fattigdom verken de sjøl
eller myndighetene ser slutten på.
Allerede
før finanskrisa slo inn høsten 2008 var land som Hellas, Portugal, Spania og
Italia blitt utkonkurrert av tysk næringsliv både på hjemmemarkedene sine og på
utemarkedene sine ellers i EU.
Hovedgrunnen var at reallønna i Tyskland både av
myndigheter og av partene i arbeidslivet ble holdt nede det siste tiåret før
krisa brøt ut i 2008. I 2009 lå tysk reallønn fire prosent lavere enn i 2000! I alle
andre europeiske land økte reallønna til dels betydelig i den samme perioden. Tyskland
fikk derfor solgt langt mer til andre EU-land enn de kjøpte fra Tyskland. «Lønnsdumping»
kalte Christine Lagarde det, den gang hun var fransk finansminister, nå er hun toppsjef
i IMF.
«En grunnleggende feilutvikling av det tyske
tarifflandskapet» som har ført til «lønns-
og sosialdumping» i forhold til resten av EU, sa Jean-Claude Juncker i
august 2010, den gang leder for finansministrene i eurosonen, nå president for
EU-kommisjonen.
Det ledende
fagforeningstidsskriftet, WSI Mitteilungen, har på lederplass oppsummert den
tyske sparepolitikken slik: «Tyskland
sparer seg kaputt. Investeringene strekker ikke til for å holde kapitalbasen
ved like. Bruer sperres, utdanning underfinansieres, sjanseulikheten øker,
forskning og utvikling kommer til kort.»
Så tidlig som i 2012 advarte
både ILO og OECD mot denne tyske sparepolitikken. Den måtte avløses av en
politikk som ga næringslivet og forbrukerne rom til å kjøpe mer – også av importvarer.
Da måtte de offentlige utgiftene økes, deltid måtte erstattes av heltid, og
lønningene måtte øke minst i takt med lønningene i andre euroland. Det skjedde
ikke.
For resten av EU er det verste
at Tyskland har fått gjennomslag for den katastrofale kuttpolitikken som den
såkalte «troikaen» (EU-kommisjonen, EUs sentralbank og IMF) påtvang de EU-land
som ble hardest ramma av finans- og gjeldskrisa.
Tysk politikk har derfor
ansvaret både for at EU-krisa ble verre enn nødvendig – og for at den er blitt
ekstra vanskelig å løse. Kuttkrava til Angela Merkel får ingen ut av
arbeidsløshet verken i Hellas, Portugal, Spania eller Italia.
Det ligger en lang utvikling bak
denne mistrøstige situasjonen. Fra midt på 1970-tallet begynte arbeidsløsheten
å stige i et spesielt mønster. Den økte sprangvis i hver lavkonjunktur og sank
lite når konjunkturene snudde. Ti prosent arbeidsløshet ble i lange perioder på
1980- og 90-tallet det normale i tysk arbeidsliv.
Den politiske løsningen ble å
gjøre det så ubehagelig som mulig å være uten arbeid. Dagpengene ble satt ned
slik at de kom ned på samme nivå som de laveste sosialhjelpsatsene – samtidig
som sosialhjelpa ble «samordna» med hva husholdet hadde av andre inntekter.
Tankegangen var at arbeidsløshet
skyldtes to ting: at velferdsordningene var for gode og at tarifflønna var for
høy. Det politikerne kunne bestemme direkte, var satsene for dagpenger og
sosialhjelp. Ble de satt ned, ville flere være villige til å jobbe til lavere
lønn enn før. Slik kunne tariffavtalt lønn undergraves.
Når dette over år ble den
herskende politikken, kan det ikke forundre at de som var svakest stilt på
arbeidsmarkedet, etter hvert godtok både lav lønn, midlertidig arbeid, deltid
og såkalte «minijobber». Det var deltidsjobber der arbeidsgiveren garanterte at
månedslønna ikke var over 400 euro (nå 450 euro). I så fall skulle det ikke
trekkes skatt eller betales arbeidsgiveravgift.
Sju millioner tyskere, mest
kvinner, er i dag i slike minijobber. For fem millioner av dem er minijobben
eneste kilde til inntekt.
Når lav lønn sprer seg, trekkes
lønningene nedover også for dem som har høyere lønn. Halvannen million tyske arbeidstakere
må derfor ha sosialhjelp i tillegg til lønna for å greie seg. 600 000 av
dem jobba i fjor mer enn 21 timer i uka – med ei snittlønn på 6,20 euro i
timen.
Fra nyttår er det innført ein
offentlig minstelønn på 8,50 euro i timen. Fra den fins det mange unntak som
det fortsatt hales og dras i.
Arbeidsmengden har altså gått
ned også i Tyskland. Men mange har en jobb å gå til – på deltid og til lave
lønninger. Deling av arbeid og inntekt kunne vært et bedre svar på krisa dersom
både arbeid og lønn var delt langt mer solidarisk. Men slik er det ikke.
23 prosent av alle arbeidstakere
tjener mindre enn 2/3 av medianinntekten i Tyskland – og hører dermed til i det
som kalles «lavinntektsgruppa». I EU er det bare Litauen som har en større
andel med lav inntekt – der målt i forhold til medianinntekten i Litauen.
Som tysk statsminister sa
sosialdemokraten Gerhard Schröder til den økonomiske og politiske verdenseliten
da den møttes på World Economic Forum i Davos i 2005: «Vi har bygd opp en av de beste lavlønnssektorene i Europa.»
En av de største, ja. Men av de
beste?
Kilde: Klaus Dörre: «The German Job Miracle. A
model for Europe?» Rosa
Luxemburg Stiftung, 2014
(Artikkelen ble trykt i Klassekampen lørdag 14.februar 2015)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar